سمانه کرکه ابادی، معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر شهرستان فردیس، از برگزاری میزگرد چالش های طرح اشراب ویژه اساتید در حوزه علمیه کوثر خبر داد.
معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر شهرستان فردیس در میزگرد چالش های طرح اشراب ویژه اساتید که امروز اول بهمن در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد گفت: اجرای آموزه های پژوهش از سال 1397 توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تحت عنوان طرح اشراب به مدارس علمیه خواهران ابلاغ شد معاون آموزش مدارس ملزم شدند آموزه های پژوهش را به برخی از دروس آموزش ضمیمه کنند.
وی ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برای اجرای طرح اشراب به دنبال اهداف كلان آموزشِ پژوهش محور، طرح را براي اجرا به مدارس علميه ابلاغ كردند و معتقد بودند با اجراي اين طرح بسياري از اساتيد و طلاب به پژوهش گرايش پيدا مي كنند.
کرکه آبادی با اشاره به اهداف این طرح بیان داشت: تثبيت انگيزه، روحيه علاقه مندي به پژوهش در طلاب، تقويت و تعميق آموخته هاي آموزشي طلاب و پرورش توان نقد و تحليل در ايشان، كسب مهارت هاي مورد نياز جهت انجام پژوهش هاي لازم، آماده سازي طلاب جهت ورود به عرصه هاي علمي پژوهشي، آماده سازي طلاب جهت ايفاي نقش در حوزه مديريتي پژوهش و كلان پروژه ها، ارتقاء و توانمندسازي اساتيد در زمينه پژوهش، تربيت نيروي محقق و آگاه به حوزه هاي جديد پژوهشي با توجه به نيازهاي جامعه از جمله اهداف کلان این طرح می باشد.
وی با اشاره به چالش های این طرح افزود: عدم مهارت لازم از سوی اساتید از مهم ترین آسیب های این طرح می باشد که با اجرای کارگاه تخصصی و دوره های ضمن خدمت می توان برای حل این مشکل اقدام نمود.
معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر در ادامه به عدم انگیزه طلاب به کار پژوهشی، اشاره کرد و عنوان داشت: از آسیب های این طرح، عدم انگیزه روحیه پژوهشگری از سوی طلاب و مقطعی و جنبی دیدن پژوهش است از این رو تقویت دروس پژوهش محور در مدارس علمیه خواهران ضروری است.
در ادامه این میزگرد خانم حوری رضازاده، مدیریت حوزه علمیه کوثر و یکی از اساتید طرح اشراب به ناکافی بودن فایل های ارسالی این طرح از سوی مرکز، اشاره کرد و بیان داشت: عدم تخصص استاد مربوطه در واحدهای پژوهشی و عدم قابلیت کافی فایل های مربوطه و فراهم نبودن زیرساخت های مناسب از آسیب های مهم این طرح به شمار می رود.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های تخصصی جهت توانمندسازی اساتید این دوره و نظارت و پیگیری مستمر بر روند اجرای این طرح می تواند راهکار مناسبی جهت تقویت و ارتقا این طرح باشد از این رو مدارس و اساتید نقش مهمی در تقویت و توسعه دروس پژوهش محور طلاب دارند.
در ادامه این میزگرد اساتید این طرح، به بیان مشکلات و آسیب ها و چالش ها و راهکارهای تقویت و ارتقا این طرح پرداختند.