حجت الاسلام افضل آبادی محوریت آموزش و استاد را مانع کاربردی شدن پژوهش های حوزوی دانست و گفت که سیستم حوزه باید به سمت پژوهش محوری و مسأله محوری برود.
حجت الاسلام محسن افضل آبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بخشی از سخنان خود مشکلات پژوهشی حوزه در دو بخش امور مدیریتی حوزه و فرد طلبه را بررسی کرد و یادآور شد: در بخش حوزه این مسؤولان هستند که باید ریل گذاری دقیقی داشته باشند ولی متأسفانه امروز سیستم حوزه آموزش محور و البته استاد محور است که همین مسأله آسیب مهم پژوهش های حوزوی است.
پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: باید قبول کنیم که در بحث پژوهش، دانشگاه گوی سبقت را از حوزه ربوده است و دانشگاهیان نسبت به پژوهشگران حوزوی از قلم روان تری برخوردار هستند، آن چیزی که امروز نمی گذارد پژوهش های حوزه به سمت کاربردی شدن برود این است که یک طلبه از روز ورود به حوزه باید به دنبال سخنی باشد که از دهان استاد بیرون می آید، همان را بنویسد، در آخر امتحان بدهد و حتی نمره خوبی هم می گیرند ولی هیچ محصولی از کار طلبه دیده نمی شود.
وی با تأکید دوباره بر اینکه سیستم کلی حوزه باید از آموزش محوری به پژوهش محوری و از استاد محوری به مسأله محوری تغییر شکل پیدا کند، خاطرنشان کرد: به عقیده من یک طلبه در همین سیستم موجود حوزه نیز می تواند پیشرفت کند، همچنانکه اساتید و بزرگان دین ما در گذشته بر توانایی های خود متکی بودند و در آن دوران مرکز تخصصی و انتخاب استاد به این صورت وجود نداشت