اختتامیه نخستین جشنواره اندیشوران کوثر بعدازظهر چهارشنبه 13 مرداد به صورت بر خط در سامانه سیما برگزار شد.
دکتر حوری رضازاده مدیر حوزه علمیه کوثر شهرستان فردیس، درابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه پژوهش گفت: اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.
وی ادامه داد: ابزارهای پیشرفته در هر علمی راه جستجو را بیش از پیش برای دانش پژوهان آن هموار ساخته و همین مساله سبب دسترسی آسان به منابع معرفتی، علوم و یافته های علمی شده است به گونه ای که امروزه به راحتی می توانید حجم عظیمی از اطلاعات را به دست آورید.
مدیر حوزه علمیه کوثر شهرستان فردیس با اشاره به بیانات رهبری ” عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد” بیان داشت: می توان گفت یکی از مهمترین مساله ای که نبود آن محسوس و جایگاه ضعیف آن در حوزه های علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و اهمیت آن است.
وی به آسیب شناسی جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: آیا تا کنون در حوزه های علمیه آسیب شناسی انجام شده که مشخص شود علل و عوامل کمرنگ شدن مساله پژوهشی و تحقیقی در حوزه چیست و چرا فقط عده کمی از طلاب ما روحیه پژوهشگری را در خود رشد داده اند.
دکتر رضازاده در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می رود که حوزه های علمیه همگام با پیشرفت های دنیا از ابزارهای پژوهشی جدید استفاده کرده و زمینه را برای آموزش دیگر دانش پژوهان مهیا کند از این رو ایجاد انگیزه در طلاب جوان و آشنایی آنها با مسائل پژوهشی و تحقیقی در علوم حوزوی از مباحث مهمی است که نباید از آن غافل شد.
در ادامه این نشست سمانه کرکه آبادی، دبیر جشنواره اندیشوران کوثر بیان داشت: امروزه مساله پژوهش به عنوان زيربناى توسعه و پيشرفت جامعه به شمار مىرود، به طوری كه مىتوان گفت بدون پژوهش، شاهد رشد و توسعه پايدار نخواهيم بود .
وی ادامه داد: عصر حاضر، عصر پژوهشهاى علمى پيشرفته است عصر گسترش دانش و فناورى نوين و توانايى بالاى بشر معاصر در حل معضلات و مسائل جامعه است و هر اندازه مسائل مربوط به جامعه پيچيدهتر مىشود، ضرورت پرورش و ايجاد تشكيلات براى برنامهريزى و ساماندهى فعاليتهاى پژوهشى هوشمندانه نيز بيشتر احساس مىگردد.
معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر شهرستان فردیس، با بیان اینکه مسئله پژوهش نيز يكى از مهمترين شاخصهاى توسعه علمى در هر كشورى محسوب مىشود، عنوان داشت: تحقيق و پژوهش همواره بايد با جديت، شكيبايى، مطالعه وسيع، ترديد علمى، علاقه و كاوش مستمر همراه بوده و زمينه كشف، توصيف، تبيين و پيشبينى و كنترل پديدهها و گسترش دانايى را فراهم سازد.
وی با اشاره به نظام ساختاری آموزشی حوزه های علمیه اظهار داشت: نظام آموزشى حوزه علميه به عنوان يكى از ساختارهاى علمى فرهنگى و آموزشى، علىرغم برخوردارى از نيروى عظيم انسانى، اعم از طلّاب جوان و انديشمند، محققان و مبلغان علوم اسلامى دلسوز، تحصيلكرده و خلّاق، تا حدودى با دشوارىهایی درگير بوده، و همواره به دنبال راهبرد روشنى براى پژوهش است .
دبیر جشنواره بیان داشت: معاونت پژوهش مدرسه علمیه کوثر در اسفند 1399 به دنبال طرح مرکز مدیریت استان البرز جهت داوری مقالات علامه حلی در سطح مدرسه ، در کارگروه پژوهشی مدرسه اقدام به برنامه ریزی جهت برگزاری جشنواره اندیشوران کوثر نمود و آن را در قالبهای مختلف طراحی کرد از این رو این جشنواره به اطلاع طلاب رسید و کارهای ارسالی طلاب توسط کارگروه بررسی و سرانجام نتایج به طلاب ابلاغ شد .
لازم به ذكر است آثار نفرات شركت كننده در بخش مقاله (البته با توجه به شرايط سني و مطابق با قوانین همایش علامه حلی کشوری) به بخش استاني همايش علامه حلي راه خواهند يافت و آثارشان در مرحله استاني نيز بررسي خواهد شد. در صورت کسب امتیاز لازم در مرحله کشوری نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند.
در اولین جشنواره از سه نفر برتر در مرحله مدرسهای خانم ها:
ریحانه چراغعلی حائز رتبه اول،خدیجه صالحی حائز رتبه دوم ، نرگس سعادتی حائز رتبه سوم تقدیر شد.