به مناسبت هفته پژوهش مصاحبه ای با سرکار خانم محبوبه ستاری ، طلبه سطح چهار رشته تفسیر و علوم قرآنی انجام گرفت.
لطفا خودتان را معرفی کنید.
محبوبه ستاری هستم . طلبه سطح4 رشته تفسیر و علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه استان البرز
درباره فعالیت و سوابق پژوهشی خود توضیحی بفرمایید.
مقالات چاپ شده:
ـ مقاله بررسی تطبیقی اینده پژوهی قران و سکولار از منظر متفکرین غربی و داخلی چاپ و پذیرش در چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های دینی، علوم اسلامی، فقه و حقوق در ایران و جهان اسلام
ـ بررسی رفتار پیامبر (ص) با بنی قریظه در تاریخ و تفسیر طبری چاپ و پذیرش در چهارمین کنفرانس بین المللی علوم اسلامی و پژوهش های دینی و حقوق
پایان نامه ها:
ـ پایان نامه سطح2 پلورایسم دینی
ـ پایان نامه سطح3 بررسی تطبیقی اینده پژوهی قران و سکولار از منظر متفکرین
مقالات در دست چاپ :
ـ اختلاف قرائت سوره ال عمران با بررسی ترجمه 10 مترجم
ـ مقاله ای با موضوع قاعده فراغ و تجاوز
ـ مقاله شقاق زوجین و بررسی تطبیقی شقاق زوجین از منظر فقه و قانون فعلی داوری و تاثیر قاعده لا ضرار
ـ اقسام زنان. از منظر مستمسک عروه الوثقی و اقای خویی
درباره توانمندی های طلاب خواهر در عرصه پژوهش چه نظری دارید؟
متاسفانه ضعیف است و اموزش کافی در این زمینه که باعث علاقه مندی طلاب شود وجود ندارد .
چه عواملی در موفقیت پژوهشی شما نقش داشته است ؟
درس خواندن در سطح 4 و پژوهش محوری در این سطح باعث علاقه بنده به پژوهش شده است و علاقمند به ادامه تحصیل شدم
برای ارتقاء و رشد کمی و کیفی پژوهشی در حوزه های علمیه چه پیشنهادی دارید؟
به نظر بنده هم باید در بعضی از دروس ارائه مقاله و اشنایی با مقاله نویسی افزایش پیدا کند و هم در زمینه کمک رسانی در مراحل چاپ راحت تر و ارزان تر راهکارهای بهتری ارائه شود از این رو می توان گفت چالش های چاپ مقاله محققین و پژوهشگران را با مشکل مواجه ساخته است
از تجربیات پژوهشی خود توضیحی ارائه دهید.
بنده با توجه به اینکه در سطح 4. بعضی اساتید تاکید در مقاله نویسی داشتند و همچنین راهنمایی دائم این عزیزان کمک خیلی زیادی در انجام پژوهش های من داشته و با توجه به اینکه بنده قبلا بیشتر به درس خواندن علاقه داشتم و کمتر سراغ پژوهش می رفتم و با کراهت این کار را انجام می دادم ولی تجربه این مدت در سطح 4 باعث شد که لذت شیرینی انجام پژوهش را بیشتر درک کنم حتی به نظرم اگر از ابتدا در سطح 2 به این صورت به طلبه ها آموزش می دادند خیلی نتیجه بهتری حاصل می شد شخصا خدمتتون عرص می کنم که این 3 سال تحصیلی در سطح 4. خیلی برام جالب تر بود و فکر می کنم که سالهای قبل را از دست دادم .
آسیب های پژوهشی در حوزه های علمیه را در مسائلی می دانید؟
متاسفانه 1. نمره محور بودن در دروس
2. مشکلات چاپ مقالات 3. عدم اشنایی طلاب با فضای مجازی و اینترنت و مقاله نویسی
4.عدم ایجاد انگیزه برای انجام دادن تحقیق به صورت مقاله از طرف اساتید
ویژگی های پژوهش خوب و استاندارد از نظر شما چیست؟ توضیحی ارائه فرمایید؟
ـ از مشکلات به روز جامعه باشد و مقاله علمی پژوهشی باشد
ـ مساله محور باشد و در پایان مقاله مساله مهمی جواب داده شود و نیز سوالاتی را مطرح کند که دیگر محققان بتوانند ان پژوهش را دنبال کنند
ـ البته با تمام این موارد متاسفانه بعد اینکه مقاله ای نوشته می شود به دلیل مشکلات چاپی در جاهای مناسب چاپ نمی شوند و وجود افراد و نام اساتید معتبر در کنار مقاله ضروری است تا چاپ شوند .
معاونت پژوهش در ارتقا سطح پژوهشی طلاب چه نقشی دارد؟
به نظر بنده باید در طول سال به کمک واحد آموزش کلاس هایی ارئه دهند و هر فردی مسئول تعدادی از طلبه شود و در تمام مراحل، از طلبه مراحل کار را درخواست کنند و در نهایت کمک کنند که مقاله های خوب چاپ شود و این مساله باعث انگیزه و شوق در طلبه می شود. البته متاسفانه حتی در پایان نامه هایی که بنده نوشتم هیچ کدام از اساتید فعالیت مهمی برای بنده انجام ندادند و بنده به تنهایی رساله ام را انجام دادم و فقط با تمام احترامی که برای اساتید قائل هستم فقط اسم استاد راهنما در رساله درج شده است.