میزگرد علمی پژوهشی «عوامل بدحجابی دختران» با حضور معاونین و اعضای هسته پژوهشی عبادالرحمن صب امروز 28 مرداد در حوزه علمیه کوثر به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست سمانه کرکه آبادی، معاون پژوهش حوزه علمیه کوثر شهرستان فردیس در ابتدای بحث با اشاره به مساله پوشش و حجاب، بیان داشت: يكي از موضوع هایی که روابط اجتماعي همواره بدان توجه ميكنند، نوع پوشش و ظاهر انسانهاست و می توان گفت اولين ذهنيتها درباره شخصيت طرف مقابل از نوع لباس و پوشش او شكل ميگيرد و حتي به اين بهانه، افراد برچسبهاي مختلفي چون بافرهنگ، مذهبي، امروزي، ساده، فقير و… ميخورند.
وی ادامه داد: آرايش مو و صورت، رنگ لباس، نوع و مدل لباس و… بايد تحليل روانشناختي شوند بر این اساس در مطالعات روانشناسي نيز به اين موضوع توجه شده و روانشناسي شخصيت، نوع پوشش افراد را ملاكهاي ارزيابي صفات شخصيتي برشمرده است.
وی افزود: سالهاست كه موضوع حجاب و نوع پوشش دختران در جامعه ايراني، در محافل مذهبي و گاه علمي، بحث و بررسي ميشود. اين موضوع را ميتوان يكي از ملاكهاي سنجش سلامت فرهنگ و رفتارهاي ديني جامعه دانست و ازاينرو، افراد بسياري با دغدغههاي ديني به اين موضوع نگريسته و گاه نگراني خود را به شكلهاي گوناگون ابراز داشتهاند.
در ادامه این نشست خانم رموک، یکی از اعضای هسته پژوهش عبادالرحمن با بیان این که الگوهاي رفتاري، نقش مؤثري را در پذيرش يا رد حجاب و عفاف دارند، عنوان داشت: شخصيت مورد علاقه دختران كه در رسانههای اجتماعی به طور ضمني يا با صراحت، آن را تأييد و از او تجليل ميكنند، ممكن است پوشش مناسبي از نظر الگوي اسلامي نداشته باشد و در عين حال، همه رفتارهاي او، همچون نوع لباس و پوشش، بر دختران تاثیر عميقی بگذارد.
وی اظهار داشت: نقش والدين و متوليان فرهنگ عمومي براي معرفي عملي و ارزشمدار شخصيتهاي متعالي كه ميتوانند الگو و سرمشق مناسبي براي افراد باشند، بسيار جدي و مهم است.
خانم فراهانی از اعضای هسته پژوهشی عبادالرحمن در ادامه بحث گفت: تعارض در رفتار و گفتار متوليان امر تربيت، تعارض در عملكردهاي به ظاهر فرهنگي مانند سينما، تبليغات و … با نگرشهاي ديني، رفتارهاي كاملاً سهلانگارانه در مورد قوانين قطعي دين مانند حجاب و پوشش، بر تعارض دروني دختران ميافزايد و باعث تشدید این مساله می شود.
وی به نقش تربیتی خانواده در تحکیم پوشش دختران اشاره کرد و گفت: خانواده نقش موثری در مساله پوشش حجاب دختران دارد چرا که با همدلی، همفکری می تواند روابط سالمی میان اعضای خانواده خود و هم در اجتماع برقرار کنند.
خانم مردانی از اعضای هسته پژوهش عبادالرحمن در ادامه این نشست، تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی در جامعه را به عنوان یکی از عوامل بدحجابی دختران معرفی کرد و گفت: حجاب و پوشش نماد اعتقادات فردی است هر اندازه افراد از نظر اعتقادی و ایمانی قوی تر باشند، رفتارها، عملکردها و نوع پوشش و حجابشان نیز مطابق با اصول و معیارهای دینی خواهد بود.
وی ادامه داد: میل به خودنمایی یکی از مهم ترین علل بدحجابی میان دختران است که باید زمینه های صحیح بروز خودنمایی در دختران از طرف خانواده فراهم شود تا دختران در این زمینه دچار مشکل نشوند.
مریم افشار، همکار پژوهش حوزه علمیه کوثر اظهار داشت: آگاهی نداشتن از عواقب بدحجابی، کمبود محبت و عاطفه از سوی خانواده و نفوذ فرهنگی از مهمترین عوامل بدحجابی میان دختران می باشد.
وی ادامه داد: بعضی از دختران اعتقاد علمی و ذهنی نسبت به مساله پوشش و حجاب دارند ولی نسبت به آن دلبستگی ندارند و ذائقه شان آن را نمی پسندد که بعضا شاهد این نوع گروه در فضای حقیقی و فضای مجازی هستیم.
همکار پژوهش حوزه علمیه کوثر اظهار داشت: بعضی از دختران به خاطر جبهه گیری و مقاومت از نوع مخالفت سیاسی و ضدیت با انقلاب به بد حجابی و بی حجابی رو می آورند و با این طرز تفکر که کسی حق ندارد برای ما تعیین تکلیف کند نسبت به مساله پوشش مقاومت نشان می دهند.
در پایان این نشست خانم کرکه آبادی به جمع بندی مطالب پرداخت و خاطرنشان کرد: بيتوجهي به زمينههاي عاطفي دختران ، تربیت صحیح نشدن و تشویق های مناسب نشدن از سوی خانواده و جامعه، خودمحوري و استقلالخواهي، اثرگذاري منفي گروه همسالان، الگوهاي رفتاري ، تعارضهاي عاطفي، مشکلات در ساختارهای سازمانی ، عدم معرفت فرد به جایگاه انسان در جهان هستی از عوامل مهم بدحجابی دختران در جامعه می باشد.
ممنونم از توجه شما
موفق باشید