چکیده
تجسم اعمال اصطلاحی است که به معنای مجسم شدن اعمال، با واقعیت اخروی خود، در روز قیامت است. تجسم عمل در آخرت، شامل تجسم بعد ظاهری اعمال و تجسم بعد معنوی اعمال می شود. تجسم بعد ظاهری اعمال به این معناست که اعمال ما به صورت انرژیهای گوناگون در اطرافمان پراکنده می شوند و از صورتی به صورت دیگر تبدیل می شوند، اما هیچ گاه از بین نمی روند. تجسم بعد معنوی اعمال به این معناست که اعمال درونی مانند نیت، اندیشه، صفات، عقاید و اخلاق، مانند اعمال ظاهری در روز محشر، مجسم می شوند..متکلمین با عقیده ای که بر عرض بودن اعمال دارند، قائل به تجسم اعمال نیستند اما فیلسوفان، معتقد به جوهر شدن اعمال در آخرت، و در نتیجه قائل به تجسم عین اعمال هستند. با اینکه اعمال انسان از نوع عرض هستند اما، در روح و نفس، اثر می گذارند و در صحیفه نفس ذخیره می شوند و در آخرت، به صورتهای جوهری تبدیل می شود که در ایجاد نعمت ها و عذاب ها نقش دارند. هدف از انجام این تحقیق ،آشنایی با نحوهی تجسم اعمال در آخرت و دانستن اینکه اعمال انسان در دنیا از بین نخواهد رفت ،و همچنین انجام توبهی نصوح و اثر آن که عدم تجسم اعمال بد است، می باشد. توبه به معنای بازگشت بنده به خدا با طاعت و ترک معصیت است. توبه ای که از آن به عنوان از بین برنده گناهان یاد شده، توبه نصوح می باشد که دارای شرایطی از قبیل پشیمانی، استغفار، ترک گناه، جبران گذشته و… است که اگر به این نحو انجام گیرد، علاوه بر محو گناه، باعث عدم تجسم آن گناه نیز می شود و همچنین باعث نزول برکات آسمان و زمین می گردد و سبب تبدیل سیئات به حسنات می شود.بنابراین با توبه وصف گناه از بین می رود و دیگر گناهی باقی نمی ماند که در آخرت مجسم می گردد. روش تحقیق حاضر، کتابخانه ای با هدف کاربردی است.تبیین مطالب در آن بصورت توصیفی و تحلیلی می باشد.
کلیدواژه ها: تجسم، اعمال، قیامت، توبه، اثر.
پدید آورنده: زهرا حسینی صفا
تاریخ دفاع: 1393/3/3